close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

שחיקת ברך

מערכת שורשיג אדר א, תשפב14/02/2022

כאבים בברכיים יכולים לפגוש אותנו בכל עת ובכל גיל...

תגיות:
כאבים בברכיים אמנם מזוהה כבעיה שאנשים מבוגרים סובלים ממנה, אך כאבים בברכיים יכולים לפגוש אותנו בכל עת ובכל גיל. אם הגעתם למאמר זה אתם ככל הנראה סובלים מכאבי ברכיים וחוששים שמדובר בשחיקת ברך. קיבצנו עבורכם את כל המידע הרלוונטי על שחיקת ברך.

מהי שחיקת ברך?
הברך היא מפרק המורכב משלוש עצמות ומהסחוס – רקמה רכה וגמישה.
שחיקת ברך היא בעצם שחיקה של סחוס הנמצא במפרק הברך, רקמת חיבור שתפקידה להגן ולבלום זעזועים.
פעמים רבות הסיבה לכאבי ברכיים ולהיווצרות של דלקות במרפק הברך היא כתוצאה מחיכוך של עצם לעצם במפרק הירך,
מה שקורה כתוצאה משחיקת הסחוס. לרוב שחיקת סחוס מלווה גם בתהליך דלקתי. בהיעדר טיפול הסחוס נשחק ויכול להגיע להיפגע באופן מוחלט וחיכוך העצמות זו בזו יכול להביא לנזק קבוע ולכאבים חזקים, לפגיעה בתנועתיות וכמובן לירידה משמעותית באיכות החיים. פגיעה מסוג זה יכולה למנוע מן הסובל ממנה לבצע פעילות גופנית, וכן לפגוע גם ביכולת לעלות או לרדת במדרגות, ללכת, להתרומם מישיבה לעמידה, לנהוג ועוד.

כיצד נמנע משחיקת ברך?
על מנת להימנע משחיקת ברך יש לשים לב בעת ביצוע פעילות גופנית לא ליצור עומסים חזקים וכבדים מידי על האזור לאורך זמן. אם אתם בכ"ז הגעתם למצב של פגיעה ואתם לא רוצים לוותר על פעילות גופנית – שחייה יכולה להיות פתרון מצוין עבורכם, שכן היא אינה מפעילה לחץ ועומס על הברכיים. סיבה נוספת להיווצרות של שחיקת ברך יכולה לנבוע גם ממכות וחבלות, ולכן יש לנסות להימנע מכך ככל שניתן, ולהימנע מתנועות סיבוביות חדות ופתאומיות של הברך.

אופני הטיפול בשחיקת ברך
לרוב הטיפולים בשחיקת ברך אינם יכולים לתקן לחלוטין את הבעיה, אלא להוריד את רמת הכאב שמקורו בדלקת שנוצרה כתוצאה משחיקת הסחוס. הטיפולים התרופתיים בהם משתמשים הם תרופות נגד דלקות שאינן כוללות סטרואידים, או הזרקה של סטרואידים לברך בכמות קטנה. במקרים חמורים בהם הפגיעה ביכולת התנועה ובאיכות חייו של המטופל, לצד כאבים בלתי נסבלים, ניתן לבצע ניתוח להחלפת ברך.

ניתוח להחלפת ברך באמצעות רובוט
כפי שציינו מעלה, במצבים חמורים ניתן לבצע ניתוח להחלפת ברך. ניתוח זה מיועד לאנשים הסובלים משחיקת סחוס בברך והם חווים קושי בעת הליכה או עלייה במדרגות, וטיפולים תרופתיים לצד טיפולים פיזיותרפיים אינם מביאים מזור לכאבם. ניתוח של החלפת ברך בעזרת רובוט הוא ניתוח בו המנתח נעזר במחשב וברובוט על מנת להגיע לרמת דיוק גבוהה בעת החלפת הברך. בזמן הניתוח ישנה מצלמה המבוססת על חיישני אינפרה אדום המשמשת כ"העיניים" של המחשב והיא מזהה את מיקום הברך ומשדרת את המידע הזה למחשב. המחשב אוגר את המידע של הברך ומציג אותו לרופא המנתח, מה שמאפשר לרופא המנתח לדעת בטרם החל את הניתוח כיצד "תתנהג" הברך לאחר ביצוע הניתוח. מערכת המחשב מזהה ומחשבת את המשטח המפרקי של הברך וכיצד הברך בנויה, ותוך כדי היא בונה מודל תלת ממדי של הברך השחוקה. היתרונות של ביצוע ניתוח זה באמצעות רובוט הם רבים: זה מאפשר לרופא המנתח לדעת מראש את טווח התנועה של הברך לאחר הניתוח, את יציבותה של הברך ואת הזווית שלה. מטרתו של ניתוח זה היא לדייק כמה שניתן בהשתלה של הברך התותבת על מנת שתשמש כתחליף למשטחים המפרקיים הטבעיים של המטופל. תהליך ההחלמה של ניתוח זה הוא יחסית קצר ולאחר מכן המטופל יכול לחזור לשגרת חייו במהירות. למידע נוסף על ניתוח להחלפת ברך היכנסו ל- אתר של פרופסור אמיר הרמן.
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה